COE(Certificate Of Eligibility) + Visa Application
Then, it was the time for COE and Visa application.
In order to be able to work in Japan, you are required to have COE first.
The visa will be granted on the COE status. The search about how to prepare COE was done.
There are so many information that need to be filled in, based on what kind of status I am applying for.
This certificate must be applied by my company in Japan, I just filled in the required information.
Other documents that must be accompanied are 'My degree', 'Picture' and 'A letter from my faculty stating that I have graduated on the course stated on my degree'. That was the most difficult thing to get. >,<
I have graduated how many years ago...and I don't remember where was that letter.
Mana ada dah nak guna surat tu minta kerja kat Malaysia kan. Ada degree original dah la.
Tensen..tensen... Fikir punye fikir, kena telefonlah kat fakulti and tanya how and what to do to obtain that letter. Macam2 ayat karang dlm kepala nak tanya, takut kena marah sebab dah lama tetiba nak pulak surat tu.
Bila call fakulti, tak sangka yg angkat telefon adalah staff yg student2 FSKSM tak akan lupa, Abg Dolah. (^_^) The most kind hearted man ever live on earth.
Perkenal kan diri and guess what he still remembers me. Senyuman terukir di bibir...
Kegusaran di hati diajukan... and he said he will try to get me the letter and courier to me as fast as he could.
Alhamdulillah, atas bantuan Abg Dolah...surat tu berjaya diperolehi.
Legaaaaaa....tanpa berlengah lagi tiga2 document dipos ke Jepun.
Lama gila tunggu approval. Nak dijadikan cerita masa tu ekonomi dunia pula tengah bergolak pasal isu minyak yg naik harga tinggi gila tu. So, kelulusan pending sebab ramai rakyat Jepun sendiri yg kehilangan kerja. It looks like I would not get the COE. Sadddddd.... :(
In order to be able to work in Japan, you are required to have COE first.
The visa will be granted on the COE status. The search about how to prepare COE was done.
There are so many information that need to be filled in, based on what kind of status I am applying for.
This certificate must be applied by my company in Japan, I just filled in the required information.
Other documents that must be accompanied are 'My degree', 'Picture' and 'A letter from my faculty stating that I have graduated on the course stated on my degree'. That was the most difficult thing to get. >,<
I have graduated how many years ago...and I don't remember where was that letter.
Mana ada dah nak guna surat tu minta kerja kat Malaysia kan. Ada degree original dah la.
Tensen..tensen... Fikir punye fikir, kena telefonlah kat fakulti and tanya how and what to do to obtain that letter. Macam2 ayat karang dlm kepala nak tanya, takut kena marah sebab dah lama tetiba nak pulak surat tu.
Bila call fakulti, tak sangka yg angkat telefon adalah staff yg student2 FSKSM tak akan lupa, Abg Dolah. (^_^) The most kind hearted man ever live on earth.
Perkenal kan diri and guess what he still remembers me. Senyuman terukir di bibir...
Kegusaran di hati diajukan... and he said he will try to get me the letter and courier to me as fast as he could.
Alhamdulillah, atas bantuan Abg Dolah...surat tu berjaya diperolehi.
Legaaaaaa....tanpa berlengah lagi tiga2 document dipos ke Jepun.
Lama gila tunggu approval. Nak dijadikan cerita masa tu ekonomi dunia pula tengah bergolak pasal isu minyak yg naik harga tinggi gila tu. So, kelulusan pending sebab ramai rakyat Jepun sendiri yg kehilangan kerja. It looks like I would not get the COE. Sadddddd.... :(

Comments
Post a Comment