My Laksa...
Sorry...ini je gambar laksa yg ada dlm simpanan.
The truth is before datang Jepun, tak pernah pun masak laksa.
Hanya jadi tukang makan laksa je. Sebab mak terer masak laksa dulu so keje makan aje lah.
Tak pernah pun rasa boleh masak laksa sendiri. Ha ha ha...
Because I craved for Laksa sooo much, then only I decided to cook it myself.
So, I searched the internet for laksa recipe. Hmmm...got many.
Some have ingredient A and some have ingredient B but the method looks the same.
Oleh kerana, the resources are limited here so I adjust the Laksa recipe.
I am very good when it comes to adjusting recipe. :D
Here are my recipe...I don't know this is Laksa Penang or Kedah or whatever state yg ada.
But, for sure it is not Laksa Johor, Laksam or Laksa Sarawak. Hehehehe...
Ingredient for kuah:
Shrimp (The big one...sweeter)
Mackerel (Why..the only fish I think suitable here)
[Rebus both of the above ingredient.
Then, let it cool a little before blend.]
Opps...make sure ada cili kisar yek. If takde, blend dulu cili tu.
Lets cook the kuah:
- Masukkan semua bahan kisar ke dalam periuk dgn air rebusan udang dan ikan tadi.
- Renehkan di atas api...macam biasa la api tu. Hahaha...tak tau nak cakap.
- Masukkan 2-3 sudu besar cili kisar ke dalam kuah tadi. Kacau2kan bg sebati.
- Bila dah didih, masukkan bunga kantan dan asam keping. (tak de daun kesum).
- Masukkan garam ikut citarasa ye. Pastu biar reneh lagi. Agak2 pekat dan dah masak tutup api.
For the hiasan:
1. Hiris timun, salad, bawang besar (ikut bnyk mana nak makan ye)
2. Jangan lupa rebus telur awal utk telur rebusnye.
The laksa:
I just use udon yg tlh direbus. As simple as ABC...hehehe
Finally, combine all of the above in one bowl..and Bismillahirrahmanirrahim...
Makan lah.... Itadakimasu :)


yoo...nnt sume resepi masakan ko wat dlm my resepi...sape2 nak resepi ko leh bukak kat entry 2....:))
ReplyDeletehahahaha...mcm tak layak je. ko masuk ke situ?
ReplyDelete